Aplikasi Kaedah Bacaan, Latih Tubi dan Hafazan


Aplikasi Kaedah Bacaan, Latih Tubi dan Menghafaz dalam aspek
Hafazan Ayat-Ayat al-Quran.

Anda perlu membuat rujukan dan teliti kaedah-kaedah berikut:-
Kaedah bacan, hafazan dan latih tubi. (Rujuk Nota kuliah/ Buku
Kaeadah Pendidikan Islam oleh Zawawi Haji Ahmad / Prinsip=Prinsip dan Metod Pendidikan Islam oleh Abdul Rahman An-Nahlawi)

Ayat hafazan.

Baca contoh pengajaran menghafaz ayat-ayat al-Quran yang disediakan ini dengan teliti.

Pelajaran Pendidikan Islam
Bidang Tilawah Al-Quran
Masa 30 minit
Tajuk Menghafaz ayat ….
Kaedah Membaca dabn menghafaz
Gabungjalin Bacaan, latih tubi dan menghafaz
Penyerapan Ilmu tajwid – bacaan bertajwid
Nilai
Kemahiran berfikir
Sumber Mashaf Uthmani, carta ayat, kaset ayat

Langkah-langkah penyampaian

Bacaan/ tilawah/ latih tubi.

Guru membaca ayat bacaan kuat)
Pelajar mengikut bacaan guru (bacaan kuat)
Pelajar membaca perlahan ayat secara individu
Mereka membaca ayat tersebut beberapa kali sehingga lancar dan fasih.
Pelajar membaca perlahan ayat secara individu
Mereka membaca ayat tersebut beberapa kali sehingga lancar dan fasih.
Pelajar membaca perlahan ayat secara individu
Mereka membaca ayat tersebut beberapa kali sehingga lancar dan fasih.
Mendengar bacaan ayat daripada pita rakaman

Latih tubi
Pelajar mendengar bacaan ayat daripada pita rakaman.
Mereka mengikut bacaan tersebut sehingga tamat
( Aktiviti ini diulang beberapa kali)

Lihat carta ayat
Pelajar membaca beramai-ramai ( bacaan kuat)
Pelajar membaca secara kumpulan ( bacaan kuat)
Pelajar membaca secara individu ( bacaan senyap)

Lihat Mashaf Uthmani
Mengingat ayat
Pelajar membaca secara individu (bacaan senyap)
Mereka mengulang bacaan sehingga ingat
Pelajar membaca (dengan ingatan) ayat lihat teks ( individu)
Pelajar membaca (dengan ingatan) ayat lihat teks ( individu)
Pelajar membaca (dengan ingatan ) ayat lihat teks ( individu)

Menghafaz
Pelajar menghafaz ayat ( individu)
Mereka mentasmi`kan hafazan kepada guru .

Latihan
Setelah meneliti contoh pengajaran di atas, adakah anda mempelajari sesuatu daripada bahan tersebut ?
Nyatakan kaedah-kaedah yang digabungkan dengan kaedah hafazan dalam contoh di atas.

RUMUSAN

Aspek hafazan ayat-ayat al-Quran mestilah didahului oleh kaedah bacaan dan latih tubi. Selepas itu diterapkan kaedah hafazan sepenuhnya.

About these ads

About guabama

Seorang guru biasa
This entry was posted in Pengurusan Kurikulum. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s