KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM

Kaedah Dan Teknik Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Islam

a. Pemahaman – Pemikiran yang diperolehi hasil dari bacaan, kajian dan hafazan.

b. Ulangan – Pembacaan atau mengingat sesuatu kemahiran secara berulang-ulang

c. Lawatan – Aktiviti susulan selepas mengajar sesuatu topik atau pun mengajar kemahiran baru yang memerlukan kepada lawatan.

d. Latih tubi – Pengulangan fakta-fakta atau kemahiran yang hendak dicapai.

e. Dialog – Teknik bersoal jawab atau perbualan mengenai sesuatu tajuk.

f. Talaqqi/musyafahah – Kaedah yang digunakan dalam kemahiran tilawah Al-Quran di mana murid mengadap guru untuk membetulkan bacaan.

g. Inkuiri – Dikenali sebagai teknik ‘ tinjau siasat’. Ia merangkumi segala proses soal selidik untuk mendapatkan jawapan daripada soalan0soalan dan masalah yang dikemjukakan.

h. Bacaan – Mendapatkan maklumat melalui bacaan teks.

i. Hafazan – Melibatkan proses mengingat secara langsung.

j. Cerita – Menyampaikan isi pelajaran menggunakan kaedah bercerita supaya lebih menarik.

k. Halaqah – Murid duduk mengelilingi guru dalam bentuk bulatan atau separa bulatan.

l. Soaljawab – Guru mengemukakan soalan dan murid mengemukakan jawapan sewajarnya.

m. Perbincangan – Melatih pelajar memberikan pendapat mengenai sesuatu topik yang ditetapkan. Guru boleh berperanan sebagai fasilitator sahaja.

n. Sumbangsaran – Murid memberi idea atau pandangan dalam sesi perbincangan.

o. Penyelesaian masalah – Pelajar membuat apliksai menggunakan kemahiran, prinsip atau teori yang sudah dipelajari.

p. Main peranan – Mengambil peranan tertentu seperti menjadi seorang guru besar.

q. Simulasi – Suatu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar dan memerlukan pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan peranan masing-masing bagi menyelesaikan masalah.

r. Tunjukcara – Teknik yang digunakan oleh guru sewaktu menjalankan pengajaran yang memerlukan pelajar menguasai sesuatu kemahiran terlebih dahulu sebelum aktiviti sebenar dijalankan.

s. Projek – Pelajar mengalami dan membuat sendiri sesuatu kemahiran dengan tujuan menarik minat murid dan menghasilkan kefahaman yang mendalam.

t. Kuiz – Berbentuk pertandingan menjawab soalan.

u. Kuliah – Guru memberi penerangan dan huraian terhadap sesuatu konsep yang sukar difahami murid.

v. Bermain – Kaedah ini dapat mengembangkan banyak kemahiran murid seperti psikomoto, sosial, interaksi dan komunikasi. Sesuai untuk pringkat rendah.

a. Pemahaman – Pemikiran yang diperolehi hasil dari bacaan, kajian dan hafazan.

b. Ulangan – Pembacaan atau mengingat sesuatu kemahiran secara berulang-ulang

c. Lawatan – Aktiviti susulan selepas mengajar sesuatu topik atau pun mengajar kemahiran baru yang memerlukan kepada lawatan.

d. Latih tubi – Pengulangan fakta-fakta atau kemahiran yang hendak dicapai.

e. Dialog – Teknik bersoal jawab atau perbualan mengenai sesuatu tajuk.

f. Talaqqi/musyafahah – Kaedah yang digunakan dalam kemahiran tilawah Al-Quran di mana murid mengadap guru untuk membetulkan bacaan.

g. Inkuiri – Dikenali sebagai teknik ‘ tinjau siasat’. Ia merangkumi segala proses soal selidik untuk mendapatkan jawapan daripada soalan0soalan dan masalah yang dikemjukakan.

h. Bacaan – Mendapatkan maklumat melalui bacaan teks.

i. Hafazan – Melibatkan proses mengingat secara langsung.

j. Cerita – Menyampaikan isi pelajaran menggunakan kaedah bercerita supaya lebih menarik.

k. Halaqah – Murid duduk mengelilingi guru dalam bentuk bulatan atau separa bulatan.

l. Soaljawab – Guru mengemukakan soalan dan murid mengemukakan jawapan sewajarnya.

m. Perbincangan – Melatih pelajar memberikan pendapat mengenai sesuatu topik yang ditetapkan. Guru boleh berperanan sebagai fasilitator sahaja.

n. Sumbangsaran – Murid memberi idea atau pandangan dalam sesi perbincangan.

o. Penyelesaian masalah – Pelajar membuat apliksai menggunakan kemahiran, prinsip atau teori yang sudah dipelajari.

p. Main peranan – Mengambil peranan tertentu seperti menjadi seorang guru besar.

q. Simulasi – Suatu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar dan memerlukan pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan peranan masing-masing bagi menyelesaikan masalah.

r. Tunjukcara – Teknik yang digunakan oleh guru sewaktu menjalankan pengajaran yang memerlukan pelajar menguasai sesuatu kemahiran terlebih dahulu sebelum aktiviti sebenar dijalankan.

s. Projek – Pelajar mengalami dan membuat sendiri sesuatu kemahiran dengan tujuan menarik minat murid dan menghasilkan kefahaman yang mendalam.

t. Kuiz – Berbentuk pertandingan menjawab soalan.

u. Kuliah – Guru memberi penerangan dan huraian terhadap sesuatu konsep yang sukar difahami murid.

v. Bermain – Kaedah ini dapat mengembangkan banyak kemahiran murid seperti psikomoto, sosial, interaksi dan komunikasi. Sesuai untuk pringkat rendah.

About guabama

Seorang guru biasa
This entry was posted in Pelbagai and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s